L-karnityna, czyli jak polepszyć nasz jadłospis?

L-karnityna, czyli jak polepszyć nasz jadłospis?

Redakcja

2016-10-17

2 komentarze

L-karnityna jest jednym z częściej stosowanych preparatów farmakologicznych ułatwiających zrzucanie nadwagi. Sądzi się, iż produkt taki pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej nagromadzonej wewnątrz organizmu. Czym jest ten wspaniały preparat oraz na jakiej zasadzie funkcjonuje?

Nazwa karnityny wywodzi się z łaciny od wyrażenia caro, carnis, co oznacza mięso, ponieważ najwyższe jej ilości (niemal 90% całych zasobów) są z całą pewnością w mięśniach – szkieletowych i w mięśniu sercowym. Pozostałe 10% odnaleźć da się w nerkach, mózgu a także pozostałych narządach.

Co oznacza L przed nazwą?

Karnityna pojawia się w formie 2 izomerów – L oraz D, z czego jedynie ten pierwszy jest biologicznie czynny. Wobec tego też przeważnie stosuje się nazwę L-karnityna. 

L-karnityna a dieta

Karnityna jest istotnym elementem codziennego jadłospisu. Źródłami karnityny w żywności są głównie mięso, składniki mleczne i drożdże. Wśród mięs, najbogatsze w nią są baranina, mięso wołowe, mięso wieprzowe, też ryby posiadają spore jej ilości. Jedzenie pochodzenia roślinnego – świeże owoce a także jarzyny, posiadają nieduże ilości karnityny, w związku z tym osoby stosujące dietę wegetariańską muszą przyjmować tabletki uzupełniające ten związek.

Organizm może sam syntetyzować karnitynę z lizyny. Do jej wyprodukowania niezbędne są dodatkowo metionina, żelazo, wit. C, B6 oraz niacyna. Deficyt jednego z tych związków może wywoływać  zniwelowanie ilości wytwarzanej karnityny. Trzeba wiedzieć, że przyrządzanie składników w ogromnej temperaturze (smażenie, pieczenie) w ogromnym nasileniu niszczy zawartą w nich lizynę, a co się z tym wiąże, redukuje ilości powstającej z niej karnityny. Z tego samego względu trzeba zwracać uwagę na ubytki wit. C. Jej deficyt może być przyczyną choćby 50-procentowy spadek karnityny w mięśniach.

Zobacz także: Co lepsze na odchudzanie: błonnik witalny czy siemię lniane?

Do czego jest potrzebna?

Karnityna wewnątrz organizmu odpowiedzialna jest za dostawę kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie przerabiane są one w moc. Bierze dodatkowo udział w trawieniu sacharydów i poszczególnych rozgałęzionych aminokwasów. W treningu istotne jest to, że karnityna ułatwia niwelowanie z krwi wytworzonych w czasie intensywnego ruchu cząstek mleczanu. To istotne, ponieważ zbyt duża ilość kwasu mlekowego w krwioobiegu obserwowany po takim wysiłku przynosi przeforsowanie i zniwelowanie wytwarzaniu siły w formie ATP.

Oprócz tego, karnityna reguluje wpływa na pracę różnorodnych hormonów takich hormony tarczycy czy testosteron. Hormony tarczycy są zaangażowane w redukcję tkanki tłuszczowej. Przy niedoczynności tarczycy, gdy zakres jej hormonów jest zmniejszony, tłuszcze zaczynają się kumulować, ponieważ redukuje się ich spalanie, w tym samym czasie spada ilość karnityny.

Zobacz także: Naturalne produkty spalające tkankę tłuszczową!

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Form Explode w promocji:
Form Explode
297 zł 137 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 213 głosów.

Dodaj komentarz

Komentarze

dorotka2

2016-10-25 11:22:39


dobrze, że jest naturalna, takim składnikom bardziej wierzę

angelawiel

2016-10-17 21:26:22


zawsze mi sie myli z kreatyna

OdchudzanieZdrowieDieta