Ile czasu poświęcać na ruch po całodziennym siedzeniu w pracy?

Ile czasu poświęcać na ruch po całodziennym siedzeniu w pracy?

Redakcja

2016-09-07

brak komentarzy

Praca zawodowa zazwyczaj zmusza do rozłożonego w dłuższym czasie bezruchu. 8 godz. na dzień spędzonych za biurkiem nie rzutuje korzystnie na zdrowie, wobec tego zaleca się równoważyć siedzenie w biurze aktywnością ruchową. Jak i ile trenować, by utrzymać dobrą sprawność i zdrowie mimo siedzącego trybu pracy?

Problemy powodowane przewlekłym siedzeniem za biurkiem

  • Dolegliwości sercowe – z uwagi na zmniejszenie aktywności serca w czasie wielogodzinnego siedzenia, jego wydajność zmniejsza się. Analogicznie jest w kwestii płuc. Na serce rzutuje także zmniejszenie dobrego cholesterolu. Po 2 porach mamy go choćby 20% zdecydowanie mniej. Ludzie siedzące bezpośrednio przed ekranem komputera są zdecydowanie bardzdodajiej wystawione na zawał serca niż owe, które są na co dzień zdecydowanie bardziej aktywne. W amerykańskiej medycznej prasie (American Journal of Preventive Medicine) udokumentowano tezę, że 6 godz. spędzonych bez aktywności bezpośrednio przed ekranem komputera odpowiada w skutkach wypaleniu 1 paczki tytoniu.
  • Żylaki – są uciążliwością wielu ludzi prowadzących siedzący tryb życia. Tworzą się w kończynach dolnych i dezorganizują efekt przepływu krwi z nóg do serca. Żylaki to nie jedynie brzydki defekt, ale także dotkliwe niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia. Nieleczone żylaki pozwalają okazać się wstępem do zakrzepicy.
  • Cukrzyca typu 2 – jej tworzeniu się służą dolegliwości z trzustką, a niedociągnięcie aktywności dezorganizuje pracę tego organu. Na rozwój choroby może mieć znaczenie także nadwagę.
  • Nadwaga – niespalane zbędne kalorie modyfikują się w warstwę tłuszczową, która błyskawicznie się odkłada. W trakcie siedzenia przy biurku zmniejsza się popyt na siłę, a zwykle spożywamy bez zmian co uprzednio (zanim zaczęliśmy doprowadzić "biurkowy" tryb życia). Niedociągnięcie aktywności to najłatwiejsza droga do wzrostu wagi, co może popłacić chorobliwą nadwagą. Otyłość zaś to kopalnia licznych innych schorzeń na przykład serca czy cukrzycy typu 2.

Ile trenować, by zrównoważyć siedzenie w biurze?

Naukowcy doszli do wniosku, że jednogodzinna systematyczna aktywność ludzkiego spędzającego 8 h na dzień za biurkiem pozwoli zrekompensować ciału brak aktywności na tyle, by zmniejszyć niebezpieczeństwo schorzeń i zgonu wśród tych ludzi. Powyższe wnioski odbiegają trochę od tych przedstawionych przez Światową Organizację Zdrowia. Ta – do zdobycia tego samego celu, a więc zrównoważenia całodziennego siedzenia w biurze - poleca jedynie 150 min. aktywności w ciągu tygodnia. Kolektywnym wnioskiem okazuje się i tak osobiście fakt przymusu dynamicznego spędzania czasu przez pracowników biurowych. Sport ratuje nas bezpośrednio przed szkodliwymi następstwami pracy siedzącej.

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Form Explode w promocji:
Form Explode
297 zł 137 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 125 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowie